hmhmhmhmhmhhmmhhmmhmhm = matildas skratt


 igår var det min och ninas första praodag på Andrés hembageri. Klockan kvart i åtta kom jag till nina, som låg i sin säng och sov(?) . Hon klädde på sig och fikade sedan började våran låååååååånga cykeltur till degerbyn. Och nej, den var inte så lång. klockan 5 i 9 stod vi utanför bageriet med fjärilar i magen. När vi hade samlat mod (och hittat rätt dörr) så gick vi in. Där träffade vi en bagare som hette Dennis. Han visade oss till ett omklädningsrum och sa att vi skulle sätta på oss nåt av det som fanns där. Både jag och nina drog på oss varsina vita bagarbyxor, och en bagartröja. Jag tog även på mig en keps, och nina en bagarmössa. Bäst klädda hittills sa Dennis när vi kom tillbaka.
Det första vi fick göra var att "vispa grädde, riktigt hårt, men inte så det blir smör..." Kändes som en bra förklaring. Nej. Men vi vispade grädden, sedan kom Dennis och kontrollerade. Och den var för lös... typsikt, vilket misslyckande!! Inte. När grädden var klar så skulle vi he(?) på glasyr på några chokladkakor, och hälla kokos över. Riktigt fina blev dom.
Nu var det dags för bageriet att baka 1000 hällakakor. Det gjordes med hjälp av ett jättelångt transportband, precis som man kan tänka sig på en fabrik. Jag och ninas uppgifter blev fört att plocka bort överflödig deg, men sedan fick vi lägga ut och packa alla bröd som rullade ut ut ugnen. PUH. Väldigt stressigt.
När det var klart, och vi hade fått bära ut sopor, och packeterat några toscakakor, så fick vi sluta. Kring 13.00.

Tryck här om du vill se en film som vi gjorde på Andrés hembageri, när vi bakada hällakakor. Ursäkta gapskrattet av mig...

nöjda, glada men även väldigt trötta i benen var jag och nina när vi cyklade in till stan för att äta. Vi träffade även Matilda där. Så alla tre gick och åt på subway. Gott. Efter det var Matilda tvungen att gå tillbaka till sitt jobb, medans jag och Nina gick på stan. Hon hittade en jättefin tröja. Men köpte den inte.

Nä, nu orkar jag inte berätta mer om gårdagen, eftersom jag måste göra massa annat innan jag böjar (KLOCKAN 12) . Men kan berätta att Matilda sov här inatt, men har redan farit till jobbet.

 / Linnea

en sak att tillägga, förra inlägget var av Lovisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0